Innovationssprint – från problem till färdig prototyp på några veckor

Läs mer

Innovationssprint

Har din organisation en utmaning inom tech? Eller behov av att förbättra verksamheten, produkter eller tjänster? Med metoden innovationssprint kan vi tillsammans samla kompetens och kraft till att lösa problemet. Metoden bygger på effektivt arbete i tvärfunktionella team under en begränsad tidsperiod. Resultatet är en eller flera prototyper på bara några veckor.

Unik metod för innovation och forskning

Innovationssprint är Tech Borås unika metod för innovation och forskning inom tech. Sprinten kombinerar innovation och forskning i tvärfunktionella team bestående av kunder, specialister från flera företag, forskare och studenter. Under sprintens veckor utforskar vi ett problem tillsammans, skapar en eller flera lösningsprototyper och kommunicerar resultatet. På så sätt får vi snabb feedback och utvecklar vår kompetens genom att bygga och testa digitala lösningar. Dessa kan sedan användas för att skapa nya och förbättrade produkter, tjänster och affärsmodeller.

Genom tidsbegränsningen får vi ökat fokus och effektivitet i utvecklingsarbetet. Innovationen skapas i rummet genom dialog mellan deltagarna, samtidigt som det sker en intensiv kompetensutveckling i ett trevligt arbetsklimat.

En kombination av flera metoder för kreativitet och lärande

Vår metod har anpassats, men är i grunden en kombination av flera andra, exempelvis designtänkande, agil mjukvaruutveckling, affärsmodellering samt forskningsmetoder för informatik och datavetenskap. Formen kan varieras på olika sätt med hänsyn till tema, deltagare och problemställning. Syftet är att främja kreativitet, lärande och samarbete inom och mellan företag.

Innovationssprint #1

Digital lösning för dataskydd och personalisering inom e-handel

Dataskydd och ökade lagkrav ses ofta som en utmaning för e-handlare. Här vill vi skapa möjligheter och lösningar. Fem e-handelsföretag, fyra regionala tech-företag och fem forskare från Högskolan i Borås samverkade under sex intensiva veckor.

Innovationssprint #2

Innovation av kundservice med AI – stora språkmodeller och lokal data

Innovation av kundservice med AI. Här antog vi utmaningen att göra det hajpade, men svårbegripliga, tillgängligt och förståeligt för fler. Framförallt ville vi göra AI, i form av språkmodeller, användbart för de fyra företag som deltog i innovationssprinten.

Innovationssprint #3

Förbättra och förenkla interna processer med hjälp av AI

I den här innovationssprinten möttes två olika typer av företag och samarbetade för att hitta lösningar på problem med gemensamma nämnare: Care of Carl och Tranemo Metal. Målet är att använda AI för bild- och textigenkänning för att effektivisera sina processer.

Vill du veta mer om innovationssprint?

Kontakta mig: